FÖR ORDNINGS SKULL

Pyttan skriver i DN att folkpartistiska kommunalborgarrådet i stockholm ska granska kulturhusets värdegrund därstädes. Det tycker jag är bra. Det granskas alldeles för lite. I lördags granskade jag konsten i malmö. Det var gallerinatt och gratis. Kan en värdegrund vara gratis? På moderna var det surrrealistiska reminiscenser. Inte särskilt modernt alltså. Annat än i historisk mening. AHA! Heureka! Det är det det är  – Moderna Museet. … och det kom jag på nu.! Det finns ett museum för det moderna. Den moderna tiden är över. Mycket riktigt. 1958. Året då det Moderna gick in i historien. Efter det, i brist på en bättre beteckning, det postmoderna. Så måste det vara. Jag måste läsa på bättre. Eftersom de första postmoderna synkretiska tankebildningarna tillskrivs kritiken av positivismen ligger också ett förebådande av det postmoderna i det moderna. Precis som med jesus, mannen som förebådade att nu är himlen här; det finns inte längre någon anledning att gå guden emot, men det är en annan historia. Det blev några konstlådor till, bland andra Rostrum på Västergatan. Ja en del av den förensliga konstverksamheten hade flyttat ut på gatan. Rostrum måste komma sig av Varvet tänkte jag och sa det högt också. Där arbetade man i gigantiskt stora rostiga rum, och faktiskt så fanns där en del graffitti på skotten också. Varvsarbetare som kan härstamma från både lite här och där kan också komma med konstnärliga ådror. Nu är Rostrum latin och betyder spjutspets så det var ju inte helt fel associerat från tiden då det politiska avantegardet spetsade sina spjut i varvsarbetarmiljön. ”Här bodde jag en gång”, kom jag på. Precis här. Under proletariseringsepoken. Vi var någon sorts vänsterister som bodde där i det gula huset tillsammans och på andra våningen bodde Nysvenskarna och hade någon sorts rörelse där. Nysvenskarna då var de enda sanna fascisterna i landet med direkta kopplingar till de mer etablerade italienska motsvarigheterna. Faktiskt lite ironiskt om man inte tänker efter. Ironiskt kan också vara att idag benämningen nysvensk står för det främmande och senast inflyttade. Sverigedemokraternas satsning på folkhemmet har sina rötter hos Per Engdahl. Assåmetriskt asså! Den folkpartistiska värdegrunden behöver också granskas. Kom ihåg att Per Garthon var folkpartist. Hur kunde han det? Jag tror att en granskning av dagens Folkparti ger vid handen att det inte finns några riktiga folkpartister där. Det har helt obemärkt skett ett paradigmskifte och helt uppenbart har tecknaren/författaren/illustratören Hegré  genom kulturtidskriften Tintin varit en viktig inspirationskälla för att inte säga ledstjärna i gentrifieringen. Kolla gärna samtliga oberoende liberala tidningars ledarkommentarer* i ämnet. Kom ihåg att ungdomsdelen av Folkpartiet upplöstes i slutet på nittonhundrasextiotalet och ingen där tyckte om Tintin. Inte ens Hegré tyckte helt och hållet om Tintin på den tiden, det finns ju den unge Hegré och så den äldre, och en del omarbetades/omtecknades ju för att bättre passa samtiden. Jag tror att Folkpartiet bör kräva fram originalen och göra till Svensk Serietidningskanon. Inte för att Hegré är svensk men för att det han tecknar är så svenskt!?  (Det sista skulle var ironi men det är svårt när verkligheten stövlar in. Det blir liksom bara till en grimas. I och för sig passsande i serietidningsvärlden, för det är ju den som diskuteras här.)

Assymetriskt; som står att läsa i Pyttans artikel betyder att för att förstå det här på ett sätt så måste man tillgripa många sätt. Det finns alltså många förklaringar till den tillfälligt uppståndna rasistiska folkfronten och/men det kan ju vara bra att veta att den finns där; assymetriskt är på sitt eget assymetriska vis ett annat ord för hen.

Brottsplats

Till alla dessa oberoende liberaler vars yttrandefrihet häckar i maktapparaterna vill jag rekommendera Edward Saids Orientalism och kanske att ta sig själva på allvar någon gång. Jag kände för att säga det.

Om Klas

Författare in Sight Visa alla inlägg av Klas

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggare gillar detta: