Äras de som äras bör

När Kommunalrådet Magnificus Yngvesson minns hur det började glömmer han alldeles bort att nämna Malmöfestivalens föregångare Folkfesten. Idén med Folkfesten var att det fanns ett tomrum i Malmö som behövde fyllas och Folkfestens arrangörer ville visa det. Ja man ville att det skulle vara folkfest året runt och att det var kommunens sak att ekonomiskt stödja verksamheten. Därför bestämde man sig för två års gratisarbete. Inte mer. Men det blev alltså mer, kommunen bidrog med en liten slant för att sedan dra in den och i stället starta Malmöfestivalen. Sådan är historieskrivningen som saknas i Sydsvenskan och alltså inte ryms i Yngvessons berättelse. Det är skillnaden på historieskrivning och berättelse. Skillnaden kan också skrivas många miljoner kronor men det är en annan historia som ännu inte är skriven. Kanske började Malmös stora förändring på Folkfesten 1971; att allt omgentrifierades är en annan historia. Kanske den trots allt nostalgiska och genomkonservativa musiksmaken som kom att kallas progg var fjärilen som redan fladdrade i amalmessons välfärdskvarter. Alternativet som Velvet Underground bland andra formulerade låg redan långt långt borta. För att inte tala om WattsHiphopen och det tomma rummet som Sartre talade om och som alltså fylldes; med en Malmöfistival som Yngvesson nyss beskrev den. Det är den som lever. Så sant det är verkligt.

©

Om Klas

Författare in Sight Visa alla inlägg av Klas

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggare gillar detta: